Kruh, marmelada, vmes pa maslo ali margarina?

Eno živilo je živalskega, drugo rastlinskega izvora, obe pa pomembno povečujeta delež maščob v naši prehrani.

Za maslo in margarino bi lahko rekli, da gre za podobno jed, narejeno iz popolnoma različnih surovin. Medtem ko je maslo mlečni izdelek, je margarina narejena iz rastlinskih maščob. Oba sta v povprečni sodobni kuhinji skoraj nepogrešljiva, najdemo ju v mnogih jedeh, zlasti sladicah, sta pa tudi osnova klasičnega zajtrka. Kruh, maslo ali margarina, podlaga za sendvič ali marmelado.Maslo ima dolgo zgodovino, tako kot vsi mlečni izdelki, ki so jih začeli izdelovati po uvedbi živinoreje. Industrijska proizvodnja se je začela konec 19. stoletja, takrat so začele delovati velike mlekarne. V približno istem času je dobilo maslo velikega konkurenta, margarino, za katero je postopek izdelave iznašel Francoz Hippolyte Mege-Mouries. Margarina je zatresla prevlado masla zlasti zaradi nižje cene, o kakovosti in učinkih na zdravje ene in drugega pa se mnenja krešejo še danes. Spomnim se, da je propaganda v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja kot boljšo in bolj zdravo ustoličila margarino, in takrat je maslo precej izgubilo veljavo, pozneje se je obrnilo njemu v prid. Margarina je potrošnike osvojila ne le s ceno, temveč tudi z embalažo, saj je plastična posodica bolj praktična od zavitka iz papirja. Poleg tega se margarina tako lepo maže, medtem ko imamo s surovim maslom iz hladilnika precej težav, čeprav so na voljo tudi vrste masla, ki so bolj mazljive.

Preberite še: Kako z maščobami?

Danes vemo, da je resnica nekje vmes. Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje pravijo, da je treba obe živili presojati z več vidikov. Tako ima maslo veliko nasičenih maščob, po sodobnih tehnoloških postopkih narejene mazave margarine pa vsebujejo zelo malo za razvoj bolezni srca in ožilja škodljivih transmaščobnih kislin ali nič več. Maslo vsebuje veliko holesterola, za kar vemo, da ni dobro, vendar ima tudi esencialne maščobne kisline, ki jih telo ne more samo tvoriti, jih pa potrebuje.Margarini dodajajo vitamine, A, D, E, maščobne kisline N-3 ter rastlinske sterole in stanole, ki dokazano varujejo pred povišanim holesterolom.Če potegnemo črto, lahko uživamo oboje, kar nam je pač ljubše, vendar v zmernih količinah in zlasti ne vsak dan. Tako maslo kot margarina namreč pomembno povečujeta delež maščob v prehrani. Strokovnjaki priporočajo, da te vrste maščob kolikor se da nadomestimo s kakovostnim oljem, na primer sončničnim, oljčnim, sojinim ali repičnim, saj imajo ugodnejše razmerje nenasičenih maščobnih kislin, hkrati pa ne vsebujejo škodljivih maščob.

Besedilo: Alenka Kociper
Naslovna fotografija: Thinkstock

Preberite še: Pripravimo si zeliščno maslo

Odprta kuhinja
Odprta kuhinja

Portal za dnevni odmerek kulinaričnega navdiha.

Objava še nima komentarja.

Komentiraj objavo

Vaš E-naslov ne bo javno objavljen.

Delo Časopisno založniško podjetje d.o.o.
Dunajska 5
1509 Ljubljana